Ce înseamnă a fi inteligent,
cum se formează și dezvoltă sau de ce unii oameni sunt
inteligenți și alții nu, de ce unii oameni au succes,
iată câteva întrebări care își vor găsi răspunsul în rândurile ce
urmează.
Inteligența
– este o aptitudine globală a individului de a
înțelege lumea, de a acționa asupra ei, inventivitatea de a face
față provocărilor și solicitărilor acestei lumi.
A fi inteligent
– depinde uneori decisiv de mediul
în care subiectul acționeză, de experiența și abilitatea de a învăța
și a gândi cu noi tipuri de concepte.
Aptitudinile – sunt
însușiri potențiale ce urmează a fi puse în
valoare când sunt asigurate condiții optime. Au caracter de potențialitate
(se pot manifesta sau nu), au legătură cu procesele psihice,
cu mediul, cu performanța, cu eficiența.
Ceea ce este esențial pentru manifestarea și
exersarea aptitudinii este un context pozitiv, condiții favorabile
și antrenament, care pot duce la îmbunătățirea randamentului și la
performanță. Dezvoltarea unei aptitudini duce la perfecționare, dă
posibilitatea creării unor noi deprinderi, determină flexibilitatea
în rezolvarea problemelor, face posibilă asimilarea mai ușoară a
cunoștiințelor.
Deprinderile
– sunt moduri eficiente de acțiune, de operare,
tehnici de execuție a unor activități. Exersate, ele devin automate
și influențează pozitiv dezvoltarea aptitudinilor, se potențează
reciproc.
Talentul sau harul –
reprezintă capacitatea de a obține performanțe superioare în
diverse domenii, este o continuare a aptitudinii, o treaptă
superioară de dezvoltare a acesteia, care pe lângă eficiența
activității conferă și capacitatea de a crea opere originale.
Geniul – este
cea mai înaltă formă de dezvoltare a
aptitudinilor, ce dispune de o extraordinară
capacitate creatoare, capabilă de produse deosebit
de originale.
Supradotat –
persoană (copil) ale cărei capacități intelectuale sunt cu mult
peste medie, care obține performanțe remarcabile și consistente într-un
domeniu.
Interesele – sau
câmpul de interes – preferințele unei
persoane pentru un anumit domeniu de cunoaștere sau de activitate ce
presupune interes cognitiv (curiozitate). În urma experiențelor pe
care le are, copilul “învață” să prefere unele activități în
defavoarea altora.
Ereditatea
– are un rol important în aptitudinile umane, dar
factorii de mediu exercită influența esențială în
împlinirea potențialului genetic sau “pierderea” lui. Este
binecunoscut cazul copiilor lup, crescuți în sălbăticie, lipsiti de
stimulările specifice în perioada adecvată pentru însușirea unor
abilități generale, ceea ce a dus la pierderea definitivă a acestora
- cum ar imposibilitatea achiziționării limbajului – deși însușirile
native existau.
Clasificarea aptitudinilor
– generale –
inteligența sau aptitudinile cognitive
– creativitatea
– speciale – pe arii specifice;
– arte plastice, muzica, literatura, sport
Sternberg – Avem nevoie de abilități
creative pentru a genera idei, de abilități
analitice pentru a stabili dacă ideile sunt bune, de
abilități practice pentru a implementa ideile și
a-i convinge și pe alții de valoarea lor.
Linda Silverman – observa două tipuri de inteligență:
– vizual-spațială – utilizează preponderent emisfera
cerebrală dreaptă
– auditiv-secvențială- utilizează preponderent emisfera
cerebrală stângă
Stilul educativ clasic (practicat în
Dezvoltarea aptitudinilor
până la nivelul supradotării se realizeaza cu o mare auto-motivare
personală (determinată de interes), chiar la
vârste mici. Motivația împreună cu creativitatea pot uneori suplini
factorul de mediu, dar pentru obținerea performanței
este nevoie de convergența celor 3 componente:
inteligență, creativitate,
motivare.
Deși statistic copiii supradotați reprezintă 2-6%
din populație, cercetările au demonstrat că programele ce stimulează
inteligența, cât și creativitatea și auto-motivația, obțin un
succes vizibil, crescând procentul până la 20% din populație. S-a
observat o creștere a inteligenței la ambele categorii (copiii
normali și copiii supradotați), dar cu viteze de creștere diferite
(de 10 ori mai mare la copiii supradotați).